شعبولا: 'كنت هاغني للبرادعي ولكن اولاد الحلال حذروني

Discussion dans 'Art' créé par @@@, 10 Avril 2010.

  1. @@@

    @@@ Accro

    J'aime reçus:
    252
    Points:
    83
    [​IMG]


    كشف المطرب الشعبي شعبان عبد الرحيم لـ'القدس العربي' عن مفاجأة حيث أكد أنه تراجع في اللحظة الأخيرة عن الغناء لمحمد البرادعي الرئيس السابق لوكالة الطاقة الذرية وذلك بعد ان علم بأن البرادعي مغضوب عليه وأنه ليس كما كان يعتقد من أقارب الرئيس مبارك.

    أضاف أن بعض أصدقائه من المثقفين قالوا له إن محمد البرادعي المدير السابق للوكالة الدولية للطاقة الذرية يريد أن يستولي على منصب الرئيس، وعلى الفور إتصل بالمؤلف إسلام خليل الذي يكتب أغنياته وقال له (إكفي ع الخبر ماجور) ثم اضاف ان البرادعي عاوز ينزل قدام الرئيس في الإنتخابات.

    واعترف شعبولا بأن من وصفهم بـ 'أولاد الحلال' من المثقفين اللي (بيقروا جرايد) حذروه حينما علموا بأنه يعتزم الغناء للبرادعي وقالوا له 'كل عيش وانت ساكت يا شعبولا إنت عارف مين البرادعي'.

    أضاف 'عرفت فيما بعد أن الراجل ده كان هو (اللي شايل القنابل الذرية) وانه وقع بين بوش وصدام وعرفت كلام تاني كبير دا مش وقته ولو البرادعي دا موقفش عند حده أنا هاكشف كل اللي عندي'.

    وقال إنه كان قد كلف كاتب الكلمات إسلام خليل الشاعر بكتابة أغنية عن البرادعي، باعتباره من أعلام مصر الذين عملوا في المحافل الدولية على مدار أكثر من ربع قرن، وشرفوها بالحصول على جائزة 'نوبل' في السلام عام 2005، وتابع بالعامية: 'راجل معروف للدنيا كلها ومصاحب الرؤساء'.

    لكنه تراجع عن نيته نزولاً على نصيحة من 'جماعة ولاد حلال، قالوا لي: إنت لو عملت الأغنية دي 'مش هتاكل عيش تاني لأنك ها تتعلق من لسانك'، واستدرك: 'طبعا أنا خفت على لساني ومقدرش أزعل ولاد الحلال دول مني، وقولت في عقل بالي يا واد كل عيش وأربط الحمار مطرح ما يقول صاحبه'.

    وأشار إلى أنه يعلم منذ فترة بأن البرادعي يرغب في ترشيح نفسه لرئاسة الجمهورية، لكن 'عرفت برضه اني في شوية أمور ها تولع الدنيا وها تخليه مينفعش يترشح وأنا بصراحة مش عاوز أكون سبب في الوقيعة بين حد عاوز أكون سبب في الصلح وهدوء النفوس ورأيي أنه من الضروري يقعدوا مع الراجل اللي إسمه البرادعي ويحاولوا معاه بالحسنى لأني سمعت أنه مش شويه والمسألة لازم تيجي بالساهل'.

    وقال إنه عضو نشيط في الحزب 'الوطني' في شبرا، وإن الفضل في ذلك يرجع إلى وزير المالية الدكتور يوسف بطرس غالي، عضو مجلس الشعب عن دائرة المعهد الفني وهو الذي ضغط عليه وأقنعه في النهاية بأن ينضم للحزب الحاكم اللي فيه كبار البلد.

    وحول ما إذا خاض البرادعي انتخابات الرئاسة هل سيعطيه صوته؟، أجاب 'شعبولا' بعفوية 'أنا وبيتي وحبيبي مع الرئيس للنهاية وأي حد يرشحه الرئيس انا موافق عليه لكن اللي عاوز ييجي من ورا ضهره بقوله لأ وألف لأ وعيب عليك.

    الرئيس حسني مبارك حبيب الكل من أسوان لأسكندرية.. كفاية ان إبني الكبير عصام عنده 25 سنة خرج للدنيا والرئيس مبارك بيحكمنا واحنا بنتفاءل بيه وبصراحة الرئيس مبارك راجل طيب وزي الفل'.

    واشار إلى انه حينما شاهد صورة البرادعي شعر بأنه راجل طيب ويخشى من ان يكون 'هناك ناس كبرتها في دماغه علشان كده يا ريت حد يهديه ويخليه ينسى الموضوع ده' .

    وحول موقفه إذا ما ترشح جمال مبارك لانتخابات رئاسة الجمهورية قال شعبولا 'إبن الرئيس دا حبيبي ولو هينزل الانتخابات وعاوزني أقف معاه مش ها تردد ثانية واحدة وهاعمله أغنية وها خلي كل أهالي ميت نما والشرابية ينتخبوه وشبرا والمرج والوراق وكل بلد نزلتها يدوله أصواتهم وهغنيله من كل قلبي'.

    لكن شعبولا أعرب عن أمله أن يترشح الرئيس مبارك مجدداً واضاف 'لسه كتير ياريس إحنا لسه ماشبعناش من مبارك وعمرنا ماهنشبع منه'.

    وكشف 'شعبولا' أن هناك من يضغط عليه ليخوض انتخابات مجلس الشعب وهو سيقوم بدراسة واستشارة أصحابه بشرط أن تكون بعيدة عن دائرة بطرس غالي، لأنه 'صاحب فضل عليّ'، وأعرب عن ثقته بأنه في حال قرر خوض الانتخابات سينجح، وتعهد بأن أول شيء سيقوم به هو 'الاهتمام بالشباب لأنهم أصبحوا ضايعين' وسيهتم أيضا بالمسنين 'لأنهم ناس بينهم وبين ربنا عمار'.

    ووصف الذين يتظاهرون ضد الرئيس بأنهم 'مش ناضجين وعقلهم صغير بكره لما يكبروا عقلهم هيكبر معاهم والرئيس سايبهم لأنه بيحب الكل وعمره ما يحب ياذي حد




    http://www.alquds.co.uk/index.asp?f...E3%CC%E1%D3%20%C7%E1%D4%DA%C8%27&storytitlec=
     
  2. prince d'amour

    prince d'amour ZaKaRiA

    J'aime reçus:
    210
    Points:
    63
    à part anna had siyed msatti ou ma 3endich m3ah kayjini comedie kter men moghani <D el mohim bghit ghir nefham kifach hadi ???


    dghat 3lih we 9an3o fe nefs el we9t ??? wa baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaz

    we ùakayehcham makaydirou fe kammarto gallek weldi fe 3emro 25ans tzad ou hussni moubarak kayhakmou ou ba9i machba3ech menno <D
     
  3. FoX

    FoX حديدان آل نهيان Membre du personnel

    J'aime reçus:
    164
    Points:
    63
    hahahaha nnass lmota99afineاللي بيقروا جرايد o lli baghi ytreche77 o ynafess mobarak gallik عيب عليك [24h]
    lla o bach t9ab lwer9a


    ولو البرادعي دا موقفش عند حده أنا هاكشف كل اللي عندي

    lol asrar ddawla, zid at7ifna ya waaaaad <D
     

Partager cette page